Dit hadden we met z’n allen al veel eerder moeten doen!

Ben Koper, van Horecabedrijf de Stormvogel in Andijk reageert hiermee op onze oproep om reacties over de campagne aan ons door te geven. ‘Iedereen heeft het maar over het slechte imago van ons: laten we daar iets aan doen in plaats van met z’n allen te zeuren over kosten. Wat wil je nog meer als je gewoon in het beste van het beste kunt frituren, namelijk vloeibaar frituurvet.’

Ben Koper frituurt al heel lang in vloeibaar frituurvet. 15 jaar geleden is hij in verschillende stappen overgegaan van vast vet naar half vast/ half vloeibaar (‘dat smaakte trouwens vaak naar oliebollen’) en uiteindelijk naar vloeibaar frituurvet. Alle smaak- en geurproblemen van de nieuwe vloeibare producten zijn naar zijn mening al geruime tijd geleden opgelost. Daarnaast heeft het frituren in vloeibaar vet in zijn zaak gezorgd voor een betere bedrijfsstructuur. ‘ Wie praat er dan nog over kosten als dat betekent dat je ca. €500,- tot € 1500,- duurder uit bent per jaar voor een zaak van onze grootte ‘. ‘Daarnaast werk je veel met natuurproducten. Patat wisselt soms van kwaliteit, de ene keer is het vochtiger dan de andere keer. Vloeibaar frituurvet vangt deze schommelingen probleemloos op.’

Het is zijn wens om met z ‘n allen in de branche zo ver te komen dat er op TV aandacht aan gewijd kan worden als iedereen overgestapt is. In een gezondheidsprogramma moet dan gezegd worden: in een goed dieet past een goed patatje. ‘We hebben onszelf gewoon slecht verkocht’ is zijn mening. Hij laat het niet bij het praten hierover maar doet er zelf zo veel mogelijk aan om zijn klanten duidelijk te maken welke positieve dingen er allemaal gebeuren.

‘Alles wat op een positieve manier over ons in de pers staat knip ik uit. Dat stop ik in een map en terwijl de klanten zitten te wachten lezen ze in de map en dat leidt vaak tot een gesprek. En dat heb ik vind ik nou belangrijk.. Beter een klant die met je praat dan een klant die zonder te praten wegloopt. Volgens Ben Koper levert deze strategie in combinatie met verantwoord frituren veel meer op dan het plaatsen van advertenties in een clubblad.