Cafetaria De Oranjehoek in ’s-Gravenzande

Frans de Jong van Cafetaria De Oranjehoek vertelt over zijn deelname aan Verantwoord Frituren

Al van jongs af aan staat Frans de Jong in De Oranjehoek. ‘Mijn ouders openden de zaak in 1983, toen ik 8 was. In mijn pubertijd ging ik nog doordeweeks tomaten plukken hier in de kassen en vanaf mijn 18e werk ik hier fulltime.’ Altijd doet hij het werk met plezier, vertelt hij. Zijn vrouw, die makelaar is, springt in de weekends bij. Drie jaar geleden heeft hij de zaak helemaal laten verbouwen en onlangs schafte hij een derde e-bike aan voor de bezorging. Al jaren bakt hij in vloeibare vetten: ‘In mijn ervaring bakt dat lekker droog. Klanten zeggen dat ze mijn patat erg lekker vinden. Dat is wel mijn trots, ja. Smaak is toch het belangrijkste.’ Sinds een paar jaar heeft hij ook een vetmeter, om op het juiste moment het vet te verwisselen. ‘Dat is wel een investering van 400 euro, maar wat mij betreft is dat het waard. Op het blote oog kun je toch niet goed zien wanneer het tijd is voor nieuw vet.’ Frans gelooft erin om z’n eigen ding te doen. ‘En blijf elkaar helpen, hè, ook als ondernemers. Daar komen we samen het verst mee.’

Image
Image

Kwalitaria De Parade in Nootdorp

Dennis Hus en Robin de Graaf van Kwalitaria De Parade (Nootdorp) vertellen over hun deelname aan Verantwoord Frituren

Het is nogal uitzonderlijk in de cafetariabranche: iemand die de Hogere Hotelschool heeft afgemaakt. Toch is dat precies wat Robin de Graaf heeft gedaan. ‘Op mijn 15e begon ik bij Dennis en zijn vader, als bijbaantje. Na mijn studie heb ik jaren bij hotels gewerkt, maar op een gegeven moment had ik er genoeg van. Ik vond dat ik te weinig inspraak kreeg. Toen kwam Dennis weer op mijn pad.’ Dennis vult aan: ‘Robins moeder kwam toen naar me toe en zei: ik heb Robin in tijden niet zo gelukkig gezien. Kan hij niet blijven?’ En zo geschiedde: sinds 2 jaar zijn de twee compagnons. Uiteraard zijn de frietjes bij De Parade in Nootdorp van haast culinair niveau. Dennis: ‘Voor ons geldt: het moet lekker zijn en zo gezond mogelijk. Pas op de derde plaats komt de prijs.’ Vanwege hun hoge standaarden kiezen ze ook voor vloeibare vetten. Dennis: ‘Die vetten gaan het langst mee en ze geven weinig smaak af. Bovendien zijn het goede oliën: we willen verantwoord ondernemen.’ Sinds kort zijn de heren ook flink aan het sporten. Dennis wil zelfs een eigen gym openen. Robin: ‘De snackbar en gezond leven: dat gaat prima samen!’

Eetcafé De Donck in Posterholt

Mark Pollaert van Eetcafé De Donck in Posterholt vertelt over zijn deelname aan de campagne Verantwoord Frituren

Mark Pollaert runt een luxe cafetaria. Bij Eetcafé De Donck in het Limburgse dorp Posterholt, net onder Roermond, serveert hij de maaltijden op borden, de drankjes in glazen en bij de koffie krijgen gasten er een likeurtje en verse slagroom bij. ‘Limburgse gastvrijheid’ vindt hij dat. ‘Je wil klanten toch beleving meegeven.’ Bij die beleving hoort ook dat de zaak, in prettige grijstinten, niet naar bakvet ruikt. In 2013 opende Mark de zaak, daarvoor werkte hij 17 jaar bij een ander cafetaria. ‘Daar was ik in aanraking gekomen met vloeibare vetten. Voor mij was het logisch om daarmee in mijn eigen zaak door te gaan. Het ruikt niet, bakt lekker droog en het is nog verantwoord ook. Daar stap ik nooit meer van af!’ Als het aan Mark ligt, doet hij zoveel mogelijk duurzaam. ‘Dat vraagt deze tijd toch van ons. Ik zou het mooi vinden als de duurzame verpakkingen in prijs omlaag gaan. Wat mij betreft de volgende stap!’

Image
Image

Cafetaria Marktzicht in Zaltbommel

Ahè en Shi Jin Lin van Cafetaria Marktzicht in Zaltbommel vertellen over hun deelname aan de campagne Verantwoord Frituren

Trots hangt het krantenartikel ingelijst aan de muur: in 2013 ontving eetcafé Marktzicht in Zaltbommel de PR prijs van Verantwoord Frituren ter waarde van 2000 euro. Shi Jin: ‘We hebben er kleurplaten van laten maken en een mooi spandoek.’ Uiteraard is het echtpaar Lin een groot voorstander van vloeibare vetten. Ahè: ‘We hebben onze klanten laten testen welk vet ze het lekkerst vinden. Dat gebruiken we dan ook al twaalf jaar. Laatst waren we een week met vakantie en toen waren onze vaste klanten zo blij dat we weer open waren! Dan zijn we trots, hoor.’ Ook in hun verdere investeringen letten ze steeds op duurzaamheid: isolatie, luchtcirculatie, een duurzame afzuigkap. Ahè: ‘Gezondheid is gewoon erg belangrijk. Voor ons en voor onze klanten.’ Ook de plastic flessen verzamelen ze. Shi Jin: ‘Het statiegeld gaat naar het EO Metterdaad Fonds, tegen armoede en onrecht. Zo dragen we ons steentje bij.’ En natuurlijk delen ze ook hun laatste wapenfeiten op hun Facebook-account en hun website, met dit jaar de viering van hun twintigjarig jubileum!