De campagne Verantwoord Frituren

logo-verantwfriturenFrituren wordt in de media vaak afgeschilderd als ongezond. Dit terwijl voeding en gezondheid een steeds belangrijkere rol gaan spelen, ook voor klanten van cafetaria en fastfoodrestaurants. Het gebruik van vloeibaar frituurvet past hierbij. Vloeibaar frituurvet is rijk is aan onverzadigde vetten. De overheid adviseert om verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten.

De campagne Verantwoord Frituren wil de overstap naar vloeibaar frituurvet of frituurolie bevorderen. Voor deelname aan de campagne zijn criteria benoemd waar vloeibare frituurvetten of –oliën aan moeten voldoen. Vloeibaar frituurvet bevat minimaal 65% onverzadigde vetzuren en maximaal 2% transvetzuren. Deze frituurvetten zijn herkenbaar aan het beeldmerk op de verpakking.

Ondernemers en de campagne

Horecaondernemers die producten met dit logo gebruiken en die bakken volgens de Spelregels van Verantwoord Frituren kunnen zich kosteloos aanmelden. Om aan de klant te laten zien dat in hun bedrijf verantwoord gefrituurd wordt, krijgen deelnemers een gratis gevelschildje, een deursticker en een set informatieve folders met folder houder. Bovendien komt op deze website de naam van het bedrijf te staan, eventueel aangevuld met een link naar de website. Deelnemers van Verantwoord Frituren die ook aangesloten zijn bij Ticketrestaurant, Hapsalons of Frietopia hebben het logo Verantwoord Frituren bij hun vermelding op die websites staan.

3l0a23003l0a22533l0a2435

Verantwoord Frituren is een initiatief van:

knh     mvo-logo-def
remia      levo      romilogo     logo_vdm     delixl     makro-logo

Verantwoord Frituren is een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland en MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten. MVO voert de campagne namens de frituurvetfabrikanten die lid zijn van MVO. Maatschappelijke organisaties zoals het Voedingscentrum, de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond dragen het initiatief een warm hart toe.