20 jaar verantwoord frituren

In 2004 is de campagne Verantwoord Frituren gestart, met als doel het bevorderen van het gebruik van vloeibaar frituurvet en -olie in de Nederlandse horeca. Vervanging van vast frituurvet door vloeibaar frituurvet of -olie geeft gezondheidswinst. Naast de verschuiving van vaste frituurvetten naar vloeibare frituurvetten is dankzij de campagne Verantwoord Frituren de samenstelling van frituurvetproducten voor de horeca verbeterd.

De campagne heeft laten zien dat door zelfregulering belangrijke verbeteringen in productsamenstelling zijn te behalen. Producenten en afnemers van frituurvetten en -oliën hebben zich de afgelopen twintig jaar ingezet voor verbetering van de vetzuursamenstelling van friet en snacks in de horeca. Een groot deel van de ongezondere vetzuren in zowel de vloeibare als de vaste frituurvetten zijn vervangen door gezonde vetzuren. Hierdoor wordt de gezonde keuze makkelijker.

Deelnemers van de campagne zijn niet alleen overgestapt op vloeibare vetten maar houden ze zich ook aan 8 spelregels. Deze regels zorgen ervoor dat de producten uit de frituur van de beste kwaliteit zijn.

Lees ook het persbericht over 20 jaar verantwoord frituren.

Image
ImageImageImage